Oprava rolby – Lavina PL 800Z
Tento příběh se začal psát již v polovině roku 1985. Tehdy výrobní podnik ČSTV BESKYDSPORT –
Třinec vyrobil pásové vozidlo Lavina PL 800Z.
Dle všech mně dostupných informací se rolba stala velkým pomocníkem tělovýchovného spolku
Jiskra Otrokovice, kde sloužila dlouhou dobu na sjezdovce Třeštík. Posléze byla prodána pod správu
soukromého majitele Chaty Celnice, která je také umístěna na Třeštíku. Zde byla využívaná
především k úpravě lyžařského svahu a okolí a k převozu nejrůznějších materiálů.
V roce 2014 byla tato rolba zakoupena místním Lyžařským klubem Pustá Polom. Bez zásadních
poruch nám spolehlivě sloužila až do konce loňské pandemické lyžařské sezóny.
V průběhu letní přípravy lyžařského areálu a revize technického vybavení na sezónu 21/22 jsme
usoudili, že je nutné provést větší opravy, vzhledem ke stáří a občasným poruchám.
Na podzim se nám naskytla zajímavá příležitost, prostor, dobrá technická vybavenost dílny a v
neposlední řadě ochota Tomáše Dostála celou tuto opravu řítit. Vedení LK rozhodlo o provedení
celkové opravy pásového vozidla Lavina. Tady musím podoktnout, že jsme prozatím netušili, do čeho
se chceme vlastně pustit.
Nechci ale předbíhat. Tak jak to začalo?
V sobotu 13. 11. 2021 v 8:00 byla svolána první brigáda na ČOV, kde je rolba zaparkována.
Sundání hnacích pásů a přesun rolby do zmiňované dílny se protáhlo na celý den a v sobotní
podvečer byla konečně zaparkována a zajištěna v dílně. Všichni jsme byli překvapení, že tento
relativně malý stroj s příslušenstvím váží bezmála 4 tuny.
Samotná realizace oprav byla domluvena formou brigád členů LK PP a dobrovolníků. Probíhala
v pracovních dnech od 16:00-22:00 a v soboty od 8:00. Celkově to bylo 16 týdnů a 16 sobot.
Prvních 4–5 týdnů probíhalo postupné kompletní rozebrání celého stroje a jednotlivých dílů, dalo by
se říct „do šroubečku“. Paralelně se zahájilo shánění náhradních dílů, což nebylo vůbec jednoduché,
protože zmiňovaný výrobce BESKYDSPORT, již 10 let neexistuje. Například díly, jako jsou keramické
řídicí spojkové lamely, se již nedají sehnat. A proto jsme museli přistoupit i k samotné výrobě
náhradních dílů.
Dalším krokem byla příprava všech podvozkových částí, kabiny, korby a mechanických částí
k důkladnému odmaštění a očištění od starých vrstev nátěru. Po této přípravě došlo k rozsáhlým
opravám různých defektů, závarů všech děr a deformací způsobených dlouholetým provozem.
Konečně nátěr! Po takřka 8 týdnech od zahájení příprav, teď se již neobávám říci „celkové renovaci“,
jsme se dostali k nátěru.
K nátěru jsme použili kombinaci tří barev odlišných odstínů. Každá součást byla ošetřena minimálně
třemi vrstvami nátěrů. „Hurá, máme natřeno, teď to půjde rychle“, jsme si říkali, ale opak byl
pravdou.
Po dalších dlouhých 8 týdnech montáží, vylaďování detailů, repasí kompletního hydropohonu
olejového vedení, pístnic a kompletní repasi elektro instalace, byla rolba připravena k převozu.
Očekávaný den „D“ je tady, tedy přesněji řečeno 5. 3. 2022. Renovovaná rolba opouští dočasné
ustájení s velkou radostí všech členů LK podílejících se na renovaci a majitele dílny Tomáše. Hurá na
pustopolomskou ČOV, kde proběhlo osazení rolby hnacími pásy, montáž radlice a hladítka pro úpravu

sněhu. Při první testovací jízdě, jsme provedli poslední doladění, seštelování a ověřili správnou a
plnou funkčnost.
S radostí teď můžu konstatovat, že celková renovace proběhla velice úspěšně. Závěrem bych chtěl
poděkovat Všem členům LK, sponzorům, dobrovolníkům, kteří se aktivně zapojili do této rozsáhlé
renovace. V neposlední řadě bych chtěl také poděkovat manželkám a rodinným příslušníkům za
toleranci po dobu celé renovace. Kompletní fotokoláž z renovace bude umístěna na internetových
stránkách www.ski.pustapolom.cz.
Skol!
Petr Urbančík

 20211113 090322

 20211210 203442IMG 20211230 WA0005IMG 20220115 WA0001IMG 20220203 WA0016IMG 20220304 WA0034IMG 20220305 WA0014

IMG 20220402 WA0013l